onsdag den 21. januar 2015

Kreakælderen - et hjertebarn

Sidste forår, nærmere bestemt i Maj måned, startede jeg Kreakælderen Kbh. Et stort fælles kreativt værksted på Østerbro hvor man kan mødes med andre med samme interesse, dele sine ideer, lære en masse nye ting af hinanden og have det rigtig rart.

Det er gået godt lige siden opstart og selvom vi har haft lidt forskellige medlemmer undervejs, hænger mange af dem fra starten ved, og det er så dejligt både at møde nye som gamle når vi mødes hver tirsdag aften til en omgang krea.

Vi har 70 kvm plus det løse at boltre os på og vi har stablet et stort fælles rum, et loungeområde og en systue på benene siden vi startede. Vi har køkken med køleskab, ovn, komfur og hele moletjavsen, og der er blevet drukket mange kopper te og kaffe og spist æbleskiver og kage dernede de sidste mange måneder. Vi har et stort lager med reoler hvor man kan have sine ting opmagasineret og klar til man lige skal i gang med

Jeg ville lyve hvis jeg sagde at det ikke var et stort arbejde at stable på benene. Vi startede med stort set 0 kroner i det fællesbudget og vi har købt ting efterhånden. Jeg har hentet mange mange gratis møbler takket være denne facebookside , købt ting i den blå avis og fået af familie og venner. Vi har holdt arrangementer med plads til 35 mennesker, så vi har nok plads og borde og stole nu.

Mange er sikkert nysgerrige på hvad det vil sige at være medlem af Kreakælderen - og det kan jeg godt forstå. For hold nu op hvor er det et givende sted.

En typisk klubaften starter for nogle tirsdag omkring kl 15-16 stykker, folk kommer efterhånden dryssende og de fleste af os spiser så aftensmad sammen og sludre om vidt og bredt.

Derefter snakker vi om hvad vi skal lave i dag, viser nye ting, ideer, osv. Nogle samles i systuen og klipper stof på vores store klippeborde, liner symaskiner op på rad og række og syr den ene flotte kreation efter den anden. Mangler man lige et mønster på noget bestemt, ja så er sandsynligheden for en anden har det, ret så stor. Andre samles i vores pallesofaer eller i vores fællesrum og tegner, klipper krympeplast, hækler eller strikker.
Før man får set sig om så er kl 22 og vi pakker sammen - hvis man da ikke liiiige skal være færdig med sit projekt og ender med at gå kl 00 og har en hård dag om onsdagen. For det sker ret så tit for en del af os.

Kreakælderen har 18 medlemmer, men vi plejer at være omkring maks 10 til en klubaften og vi kan langt fra fylde vores plads ud. Det er hyggeligt at samles og vi sidder helst i det samme rum og kreerer og vender verdenssituationen.

Sammensætningen er ret forskellige og ret så skøn. Der er medlemmer i aldersgruppen 22 til 46 år og der er plads til alle. Endnu en fantastisk ting ved at mødes omkring sine interesser og ikke blot sin alder.

Nogle af medlemmerne sælger lidt af deres kreationer. Hertil har vi opsat et lille showroom hvor udefrakommende kigger forbi og køber lidt håndlavede sager. Det er altid super hyggeligt når folk kigger forbi og man får altid en god snak med dem om konceptet, varerne og hvad det ellers måtte være.

Kreakælderen er blevet alt hvad jeg turde håbe på og ambitionerne for at gøre stedet endnu bedre, indeholde endnu mere krea og endnu flere fælles ting er store.

Jeg tør kun håbe på at Kreakælderen vil eksistere i mange år endnu og jeg glædes hver dag over at andre har lyst til at være med i det unikke fællesskab jeg har skabt.


Vi har i mange måneder - over et halvt år - haft venteliste på at få en plads. Pt. har vi 1 ledig plads med start 1. februar eller 1. marts. Hvis du vil vide mere om Kreakælderen og det at være medlem, er du meget velkommen til at sende mig en mail på fingernemblog@gmail.com for mere information.

9 kommentarer:

  1. Hej
    Hvordan er reglerne for at være med ?
    Hilsen Betina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Betina
      Hvis du sender mig en mail, så skal jeg sende dig regler og yderligere info. Kh Anne-Sofie

      Slet
  2. Det lyder simpelthen så hyggeligt hvis jeg ikke boede så langt væk havde jeg uden tvivl taget den ledige plads !

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hvorfor bor du ikke i Kbh? Det kunne have været så hyggeligt!

      Slet
  3. Det er bare sådan et supergodt initiativ og jeg er slet ikke i tvivl om at det har været al arbejdet værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et dejligt sted og masser af plads til kreativitet :)

      Slet
  4. Det er så sejt at du tog initiativ til det og at det bare er gået så godt - det er velfortjent. Jeg glæder mig til at se det "live" en dag....det ser altid så hyggeligt ud, når du viser billeder på Instagram.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  5. Hej Anne-Sofie, Jeg synes det er et fantastisk initiativ og kæmpe klap på skulderen til dig for at sætte det igang. Det lyder og ser altid enormt hyggeligt ud, og jeg synes det er skønt at I mødes på tværs af f.eks. alder, om en fælles hobby. Jeg håber ligesom Christina også at opleve kælderen og Jer "live" en dag jeg er i Kbh :-)
    Kh
    Mette

    SvarSlet
  6. Jeg har besluttet, at så snart kørekortet er taget, så skal jeg på ventelisten lige med det samme! Jeg vil SÅ gerne være med i jeres fællesskab :D Jeg er bare så bange for mørke.. ja ja pyllermor her ;P

    SvarSlet

Skriv gerne en lille kommentar - så jeg ved du læser med - det gør mig glad!