tirsdag den 4. september 2012

Små jordbærtærter

Her kommer opskriften på de små jordbærtærter, jeg lavede til min fødselsdagsfest.

Opskriften er til ca 30 stks.

Først laves dejen til bundene:
300 g hvedemel
200 g KOLDT smør
6 spsk florsukker
(2 æggeblommer)

Jeg puttede mel, koldt smør i min røremaskine og det sammen. Derefter puttes florsukker i. Mit hang godt sammen her, men hvis ikke det gør, kan det samles med 2 æggeblommer.

Put dejen i en plastik pose i køleskabet i ca 1/2 time.

Lav små kugler af dejen og tryk dem flade på en bageplade med bagepapir.
Bag dem ved 200 grader indtil de er let gyldne i kanten, men ikke brune! For så smager de brændt.
De skal se sådan ud:



Imens de bages eller før, laver du cremen. 
Den består af:
1/4 liter piskefløde
1 brev kagecreme
1/2 liter mælk

Lav kagecremen ved at blande pulveret og mælken og lad den stå i 10 min.
Pisk imens piskefløden til lækker flødeskum.
Vend forsigtig de to ting sammen - så den beholder sin luftighed.

Skyl jordbærerne.


Smelt 100 g mørk chokolade og fordel det på bundene

Lad det tørre. Det kan godt tage et stykke tid og derfor kan bundene med fordel laves et godt stykke tid i forvejen!

Inden du skal spise kagerne - helst lige inden!
Tag en bund, put en god klat creme på, skær 3 jordbær over og anret det flot:

Så er det bare at sætte tænderne i dem!

Spørgsmål besvares gerne!


2 kommentarer:

  1. Øj - hvor ser det lækkert ud .-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sindssygt lækre Gitte! Dem må du altså prøve en dag - måske når sommeren kommer igen og jordbær også kommer :)

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - så jeg ved du læser med - det gør mig glad!