fredag den 17. januar 2014

Fjern nikotin fra gamle dåser

I forbindelse med mine nye Ethel von Horn dåser fra butik Habengood, skulle jeg fjerne et lag nikotin fra dåserne som havde gjort dem gullige.

Jeg startede med at rense dem i alm. opvaskemiddel og vaskede dem godt.
Derefter lagde jeg dem i blød i vand med opløst neutral vaskepulver.
Imens de stadig var våde kunne jeg skrabe nikotinen af, der hvor mønstret var. Det siger også lidt om kvaliteten af dåserne - mønstret det blev hvor det skulle.
Jeg skrabede med et plastikkort.

Billederne af processen taler for sig selv.




 Halvvejs med den blå. Tydelig farveforskel - som ikke skyldes belysningen

Desværre løsnede det gule sig ikke rigtig fra det hvide rundt om mønstret og efter at have prøvet med diverse midler, gav jeg op og huskede på at gamle ting er gamle ting - og jeg elsker dem af en grund.

Og lad vær at med at ryge - det er altså hvad der sætter sig på dine ting hvis du gør!

4 kommentarer:

  1. Tak for tippet! Og føj til nikotin, hvor er det egentlig ulækkert, hvordan det klæber sig til ting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ret ulækkert at tænke på.

      Slet
  2. Jeg mener at grundrens også er rimelig effektiv mod nikotin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps - blev de også renset i først :)

      Slet

Skriv gerne en lille kommentar - så jeg ved du læser med - det gør mig glad!